Guy Slabbinck : 'Artiest, Peintre, Imbécile'

za 22 - zo 30.10.2016

Projectruimtes NUCLEO
Lindenlei 38
9000 Gent


Open dagelijks van 10 tot 16 uur

 

De titel van deze expo, ‘Artiest, Peintre, Imbécile’ refereert aan de titel van een ets die Slabbinck maakte.

Het gaat over de domheid van het artiest zijn. Op de ets staat een naakte man met ezelsoren en kijkt een papegaai recht in de ogen.

Volgens Slabbinck evolueren kunstenaars al te vaak naar een “do it again- situatie”, waarin de galerie, belanghebbenden of verzamelaars van de kunstenaar verlangen dat hij waar maakt waar zij in hebben geïnvesteerd. Eenmaal een stijl gevonden wordt die vaak uitentreuren herhaald ‘omdat het goed verkoopt’.

De kunstenaar wordt een luxemerk.
Guy Slabbinck vindt dat de kunstenaar veeleer een maatschappelijke rol te vervullen heeft dan een economische en vindt dat een artiest zich niet zomaar achter zijn werk kan verbergen.

Zo maakte hij onder andere een reeks schilderijen rond de kolonisatie van Kongo om onze recente geschiedenis te herinneren. In 1885 waagde Leopold II, koning der Belgen, zich aan een privé-project en verwierf hij gratis een stuk Afrika van 2 miljoen vierkante kilometer. Door het regime van Leopold II zouden 10 miljoen autochtone bewoners van De Kongo-vrijstaat het leven laten, vaak op gruwelijke wijze. Zelf heeft Leopold II er nooit voet aan land gezet... Leopold II was erg trots op zijn kolonie, hij zoog het land leeg, maar hoeveel geld onze Koning er cash mee heeft verdiend, blijft een goed bewaard geheim. Wel liet hij in Brussel serres bouwen, het Koninklijk Museum voor Midden Afrika, een zaal in het Koninklijk Paleis, de Kongo-Zaal en nog veel meer.

‘Dit mogen we niet vergeten’, gaat Guy Slabbinck verder, ‘en dan zie je hoe mensen die vandaag op de vlucht zijn voor oorlogsgeweld bij ons vaak als beesten behandeld worden. Zijn we dan echt nog geen stap verder? Is het niet de hoogste tijd om iets terug te geven?

 

Er is ook de link met de kunstgeschiedenis en de oude meesters. Slabbinck onderzoekt de manier waarop vroeger hele verhalen in één tableau konden worden verteld en hoe die manier van vertellen onderdrukt werd door de opkomst van de fotografie.
Ook de oude schildertechnieken worden onderzocht: Delacroix, Rubens, Van Dyck, Manet, Gauguin... . allemaal meesters die de wereld verrijkten met een ongeziene kracht. Het is waar Guy Slabbinck zelf ook naar streeft. Eerlijkheid, emotie, mysterie en romantiek, daar hoort kunst over te gaan volgens hem. Kunstenaars dienen de wereld te verrijken en niet zichzelf.

Voor de expositie is een selectie gemaakt uit de werken die Slabbinck de vorige drie jaar bij elkaar heeft geschilderd. Een 70-tal oliewerken, etsen en tekeningen worden getoond in een groot leegstaand schoolgebouw aan de Lindenlei in het centrum van Gent, waar Slabbinck naar jaarlijkse traditie enkele maanden zijn atelier inricht om grote schilderijen te maken. Hier kan hij alles van op afstand bekijken.

‘Dit heb ik te danken aan NUCLEO, de Gentse atelierorganisatie, die leegstaande panden in bewaring neemt en zo kunstenaars betaalbare ateliers en projectruimtes kan aanbieden. ‘Wel een jasje aantrekken, want eind oktober kan het hier al flink koud zijn!’

 

Facebook event