Dany Deprez: Zitbank, 1996

Schöner Wonen, kunst van heden voor alle dagen

zo 31.10.2004 - zo 16.01.2005

BE-PART wil jaarlijks minstens één kunstenaar de gelegenheid bieden om in Waregem als resident te werken. Als eerste kunstenaar werd Dany Deprez uitgenodigd. Hij kreeg internationale erkenning als regisseur van de jeugdfilms 'De Bal' (1999) en 'Science Fiction' (2002). Als beeldend kunstenaar bedient hij zich van verschillende media zoals sculptuur, installatie en video.
Dany Deprez realiseerde een TV-film, waarin 'James', een vaak voorkomend personage in zijn werk, de ruimtes van BE-PART en de stad Waregem verkent. Naast werk in de tentoonstelling 'Schöner Wohnen' is deze film tijdens de week van 1 - 5 november 2004 in première te zien op de regionale televisiezenders Focus/WTV.

auteur: Dany Deprez

website: BE-PART" target="_blank">BE-PART

De titel van de tentoonstelling 'Schöner Wohnen' refereert aan het gelijknamige Duitse woontijdschrift dat onder vele interieurtijdschriften als een klassieker kan worden bechouwd. 'Schöner Wohnen' reflecteert ook de private ruimtelijke context van de gebouwen van BE-PART, namelijk twee villa's, die oorspronkelijk als woonhuis dienden en later werden uitgebreid met een galerieruimte.

Deze villa's zijn voor 'Schöner Wohnen' volledig heringericht. De nietsvermoedende bezoeker waant zich, omringd met tafels, stoelen, lampen, banken, tapijten, planten, vazen, boeken, kranten, borden, flessen, gordijnen, kalenders, blikken olievaten, hifi-installaties, gasmeters, fietsen, spiegels en verhuisdozen, ... in een gewoon huishouden.

Maar schijn bedriegt: alle voorwerpen zijn door een internationaal selecte groep beeldende kunstenaars gemaakt, waardoor de alledaagse objecten op een andere, onderhuidse manier betekenis krijgen. Hoewel de omgeving voor een ideale context zorgt, laten de werken ook een wrange achterkant van het menselijk bestaan zien.

De tentoonstelling is echter meer dan een loutere gimmick: 'Schöner Wohnen' is enerzijds een poging om kunst als een noodzaak van het dagelijks leven te definiëren, en anderzijds om onze waarneming van het alledaagse aan te scherpen.