© Els Soetaert

Els Soetaert exposeert op Planet Gender

za 05.03 - zo 03.04.2005

Voor Planet Gender maakt Els Soetaert nieuw werk. Een groep transparante lichamen, gemaakt uit tape, zweven boven de grond.

auteur: Els soetaert

website: Els Soetaert" target="_blank">Els Soetaert

Els Soetaert (1970)

Soetaerts werk is veelzijdig en om diverse redenen multidisciplinair of meertalig te noemen. Het gebruik van diverse media (video, dans, foto, performance) kan ze zowel in één creatie samenbrengen of als medium op zich hanteren. Haar traject evolueerde van theater- en dansproducties naar performances, video-installaties en beeldend werk (o.a. OOG, DO NOT TOUCH-FRAGILE, IK WAS HIER, SNAILTALK, VERS, CLOSE EYE).
De ervaring van de omgeving (en de ander) door het eigen lichaam, en de wisselwerking tussen beiden, vormen het vertrekpunt voor haar werk. Hoe de aanwezige (kijker) op subtiele wijze in zijn lichamelijkheid raken? Tijd, de ervaring van de duur, speelt hierin, samen met zintuiglijkheid, een belangrijke rol.
Vooral in haar beeldend werk zoekt ze naar een essentie. En in die essentie ligt kwetsbaarheid, menselijkheid. Het gaat tegelijkertijd over eenvoud en openheid. Het probeert aan te raken.

Voor Planet Gender maakt Els Soetaert nieuw werk. Een groep transparante lichamen, gemaakt uit tape, zweven boven de grond.

Wij kunnen dat vrouwelijke zien als een universeel patroon in de menselijke psyche. Vrouwelijk is dan niet noodzakelijk een geslachtelijk kenmerk dat specifiek bij de vrouw hoort, maar een algemene menselijke categorie die ook het man-zijn essentieel raakt. Vrouwen en mannen ontdekken, wanneer zij op weg gaan naar de diepten van hun mens-zijn, in zichzelf de krachten en de wetmatigheden van het vrouwelijke. Diep in die psychische onderwereld zucht en schreeuwt de grote godin om bevrijd te worden uit haar verbanning.” (uit De Weg Van Inanna, Marijke Baken, uitg: Van Halewyck, 1999)

Els Soetaert volgde voordien een architectuuropleiding aan het St-Lucas te Gent en daarna stedenbouw aan het K.U.Leuven. Ze publiceerde twee gedichten en een kortverhaal in het tijdschrift Gierik/NVT. Na twee jaar Dramatische Kunsten aan het Rits in Brussel liep ze stage bij o.a. NEEDCOMPANY. Vanaf 1999 maakt ze haar creaties onder ROUNDFACE vzw.