Pieter Degand in De Witte Zaal

vr 22.01 - za 06.03.2010

auteur: Pieter Degand

website: Pieter Degand" target="_blank">Pieter Degand

Samen met de tentoonstelling Book, A Room opent in Witte Zaal Extra een solopresentatie van de schilder Pieter Degand.

Degand laat zich voor sommige van zijn schilderijen inspireren door de multimediale, virtuele wereld en de overvloed aan gratis reclamebladen die we dagelijks in de bus krijgen. Een recent schilderij van hem toont een netwerk van geschilderde ballonnen tegen een vuil gestreepte achtergrond. In elke ballon kleefde Degand een uitgeknipte foto van een gsm-toestel, een faxapparaat, een laptop … Het geheel levert een complex en kritisch beeld op. Je voelt de onderhuidse maatschappijkritiek, als ware het beeld de metafoor voor een wereldbeeld waarbij het communiceren ‘an sich’ belangrijker is dan het ‘gecommuniceerde’. We worden overstelpt met allerlei nieuwe snufjes die ons steeds sneller en beter in contact brengen met de andere kant van de wereld. De oorspronkelijke doelstelling van dergelijk vooruitgangsdenken – het bevorderen van communicatie tussen mensen – genereert echter meer en meer afstand en een gevoel van onbereikbaarheid.

Pieter Degand verstrekt die boodschap door een zeer directe en eigenzinnige manier van schilderen. Hij is zich haarscherp bewust van het ‘archaïsche’ label dat het schilderen in deze hoogtechnologische context draagt. Niettemin voel je in zijn werk een grote liefde voor de zintuiglijkheid en directheid van het materiaal, een liefde voor de potentie van verf en doek om een illusionistische, metaforische wereld te creëren.

De kleuren die de kunstenaar gebruikt lopen uit, lopen door elkaar en zijn allerminst verleidelijk of charmant. Integendeel, daar waar een schijnbaar mooi perspectief of driedimensionale illusie om de hoek komt kijken, wordt deze quasi weg geschilderd tot een plat en tweedimensionaal vlak. Het lijkt alsof Degand vooral die schilderkundige ‘paradox’ in stand wil houden: hoe kan je een beeld construeren en tegelijk deconstrueren om de boodschap nog meer kracht bij te zetten? Hoe kan je vandaag als schilder beelden creëren die maatschappelijk relevant en plastisch krachtig kunnen zijn, zonder echter open deuren in te moeten trappen?

Niet alleen de snelheid en ongrijpbaarheid van de virtuele en multimediale ruimte inspireren Degand. Hij zoekt zijn inspiratie nooit ver van de eigen keukentafel. Een clown uit een boekje van zijn driejarig zoontje wordt schilderkundig getransformeerd in een nachtmerrieachtige figuur die je wrang aankijkt en wiens hoofd opgaat in de vuilgrijze achtergrond van het schilderij. De felle witte verf waarmee de mond geschilderd is loopt uit over wat aanvankelijk wellicht een sfeervol, bijna kinderlijk getekend landschap onderaan het doek was.

Voor Pieter Degand is de schilderkundige ruimte bijna letterlijk een representatie van het onzichtbare – maar daarom niet minder werkelijke – van onze realiteit. Hij neemt daarbij als kunstenaar duidelijk positie in. Niet door grote of spectaculaire stellingen te verkondigen maar door vanuit zijn individuele beleving en ervaring naar de wereld te kijken. Het geheel is een krachtig doch niet schreeuwerige microkosmos van doeken, schilderijen en tekeningen die ons doen nadenken over zowel de werkelijkheid zoals ze ons voordoet als over de relevantie van het schilderen aan het begin van de 21ste eeuw. Een uniek en eigenzinnig oeuvre waaruit zowel agressie spreekt als een enorme liefde voor het vergankelijke …

Meer info over dit project
Witte Zaal, Posteernestraat 64, 9000 Gent
www.wittezaal.be / info@wittezaal.be
GSM Mieke Mels 0473/50 68 43
GSM Rolf Quaghebeur 0498/905 913
Open: di-vr 12u30 – 18u / za 14-17u