KaG - KunstArbeiders Gezelschap plays MAULWERKE 2005 - Dieter Schnebel - EUROPESE PREMIERE

vr 16 - za 17.09.2005

Parnassus Gent
Minderbroederskerk
Oude Houtlei 122
9000 Gent
Tickets: 15 euro volwassenen, 7 euro reductie
Info en reservatie: 09 225 82 70
info@ka-g.be
Fuif op 17 september na de voorstelling

auteur: NUCLEO vzw

website: www.maulwerke.be" target="_blank">www.maulwerke.be

over ‘Maulwerke

‘Maulwerke’ is een multimediale voorstelling met stem, beeld en elektronisch geluid, een vraagstuk vol emotie en menselijkheid.

Dieter Schnebel is één van de belangrijkste nog levende Europese componisten. Zijn bijdrage aan de muziekgeschiedenis van de 20ste eeuw is zowel sociaal als musicologisch enorm. Vreemd genoeg is Schnebel in ons land maar weinig bekend terwijl deze componist in Duitsland in één adem wordt genoemd met bijvoorbeeld Stockhausen en Kagel. Steeds meer musicologen en musici beseffen nu dat een aantal evoluties in de hedendaagse muziek zonder het oeuvre van deze kunstenaar niet kunnen worden begrepen. Schnebel hoort samen met Kagel tot de eerste Europese componisten die een doorgedreven vorm van muziektheater hebben gemaakt en hij heeft doorheen zijn gehele oeuvre vragen gesteld naar de eigenheid van de muziektaal. ‘Maulwerke’ werd door Dieter Schnebel in 1968 geschreven; De compositie vormt het eindresultaat van Schnebels onderzoek naar de fundamenten van de muziektaal.

‘Maulwerke’ is een uiterst gedetailleerde ontleding van het menselijk stemgeluid, en tegelijk het meest volledige artistieke onderzoek naar vocale communicatie ooit geschreven. Het is een ware explosie van klank, beeld en emotie, een virtuoos gebruik van eenvoudige vocale articulaties. De toepassing van een multimediale omgeving en de verwerking van beelden, de deconstructie van de muziektaal en de radicale sociale inslag van het werk maken van ‘Maulwerke’ een schitterend basisconcept voor een hedendaagse voorstelling. Door middel van de deconstructie van de muziektaal is het Dieter Schnebels bedoeling een universele taal te vervaardigen, wars van elke intellectuele constructie. Het werk is voor de uitvoerders veeleisend maar voor een breed publiek toegankelijk.

KaG: Christina Ascher, Benoît De Leersnyder, Ann De Prest, Katia Guedes, Marie Goeminne, Jean Fürst, Bernard Eylenbosch, Pieter D’haeseleer, Diederick Nuyttens, Jef Nuyttens, Elke Gordts, Philippe Lepez, Claudine Grinwis Plaat Stultjes
Regie: Alvaro Guimarães (producer), Dany Deprez, Matthias Rebstock, Dirk Veulemans


over DIETER SCHNEBEL

Prof. Dr. Dieter (Wolfgang) Schnebel is een Duits componist, schrijver en theoloog, geboren te Lahr, Baden, op 14 maart 1930. Na zijn vroegste pianolessen bezocht Schnebel de ‘Freiburg Hochschule für Musik’, waar hij onder meer bij Martin Heidegger lessen volgde, en raakte hij vertrouwd met de muziek van de Tweede Weense School. Tijdens de zomercursussen in Darmstadt ontmoette hij Adorno, Stockhausen, Boulez, Varèse en Nono. Schnebel werd muziekleraar in 1952 en ging theologie, filosofie en musicologie studeren aan de universiteit van Tübingen. Zijn doctoraatsverhandeling concentreerde zich op de dynamiek in de muziek van Schönberg. Zijn andere interesses omvatten de werken van Sigmund Freud en Karl Marx, evenals deze van zijn leraren Karl Barth en Ernst Bloch. Ook door de ideeën van Cage is Schnebel sterk geïnspireerd. Hij onderwees religieuze studies in Kaiserslautern en Frankfurt en werkte als predikant, doceerde religieuze studies en muziek in München en werd in ’76 aan de Hochschule der Künste in Berlijn benoemd tot professor voor experimentele muziek en musicologie. Hij werd er lid van de Akademie der Künste te Berlijn in 1991.

Dieter Schnebel behoort samen met Mauricio Kagel tot de eerste Europese componisten die een doorgedreven vorm van muziektheater hebben gemaakt. Zijn muziek bood een uitweg uit het elitarisme en de sociale impasse waar het muziekleven zich eind de jaren ’60 in bevond. Schnebel herstelde de autoriteit van toeschouwer en uitvoerder en gaf het werkproces ‘an sich’ het statuut van een kunstwerk. In ‘Maulwerke’ neemt het concept de vorm aan van een open werkproces waarin stemgeluid, elektronische klankmanipulatie en beelden interageren. Het resultaat is een uitvoering waarin uitvoerders en publiek zich beter bewust worden van de mogelijkheden van de stem. Schnebels zienswijze waarbij compositie een middel is tot overdracht van een dieper begrijpen en niet een platform voor het schouwspel van het zelf, heeft elk aspect van zijn werk beïnvloed.

over KaG

Kunstarbeiders Gezelschap werd voorjaar 2003 opgericht door Alvaro Guimaraes (voormalig artistiek directeur van het Spectra Ensemble) en Katrijn Friant (pianiste, voormalig dirigent bij Arena). KaG vormt een platform van en voor kunstenaars die op verschillende vlakken werkzaam zijn en organiseert projecten rond hedendaagse muziek met bijzondere aandacht voor multidisciplinaire, sociale en theoretische aspecten. Onderlinge discussie en gelijke inbreng van elke kunstenaar staan bij elke productie centraal. Op die manier slaagt KaG erin om werk af te leveren van een grote artistieke en intellectuele eerlijkheid, of, zoals KaG het zelf formuleert: “muziek met moderniteit, muziek in vrijheid, muziek met engagement”.