Jessie Schietecatte

E:

info

Een procesmatige benadering van ideeën, die de uiteindelijke vorm sterk beïnvloeden, vind je terug in het werk van Jessie Schietecatte. Zij hield zich immers de voorbije twee jaar bezig met het zo accuraat mogelijk vertalen van piepkleine maquettes in de meest eenvoudige materialen naar hun ‘monumentale’ tegenhangers op ware grootte. Op een uiterst kwetsbare manier toont Schietecatte ons hier hoe moeilijk deze op het eerste zicht eenvoudige transformatie is, door zowel de maquettes als hun uit de kluiten gewassen nageslacht te tonen. Hiermee toont ze niet enkel letterlijk hoe doorslaggevend materiaalonderzoek voor de beeldhouwkunst - en voor de kunst in het algemeen - is, maar stelt ze ook terechte vragen over de beperkingen (of mogelijkheden) van de materialen en de ideeën zélf. Hierdoor laveren Schietecattes sculpturen - de kleintjes én de grote - voortdurend tussen materie en niet-materie, ruimte en niet-ruimte, en tussen de mogelijkheid en onmogelijkheid van ideeën.

Uit: ‘Come on people, come on!’, Kunst nu, oktober 2005, p. 21

Beatrijs Eemans en Thibaut Verhoeven