Pirò Pallaghy

Antwerpsesteenweg 620
9040 Gent
België
W: www.piropallaghy.be
E:
T: 0473 70 30 23

info

Haar eerste objectenreeksen roepen het bestaan van ‘fictieve’ personages op, zoals
haar installaties Objets de Sylvie, Objets d’Antoine (1994). Door bijeenbrengen
van voorwerpen probeerde ze het sublieme van een obsessie en het banale van het verzamelen te verenigen. Ook een beeld van een man of een vrouw, als archetypes van mensen te suggereren.
In haar later werk begon ze meer en meer haar persoonlijke ervaringen te vertolken.
Zo zijn de vragen over de eigen identiteit als uitgangspunt geworden van veel van
haar werken en objectenreeksen.
In het werk ‘Spelen met poppen’ (2001) probeert ze de stereotiepe begrippen van
moeder en kinderliefde, van emotionele hechting aan personen te doorbreken.
Lichaamsgebreken door ouderdom of ziekte zijn de laatste jaren haar vertrekpunt geworden, want beelden uit de anatomie en pathologie fascineerden haar altijd.
Ze borduurt oude anatomische gravures op kleren die ze op eigen maat naait.
Soms even naïef als de eerste anatomische tekeningen maar juist dat verandert het
bizarre in een ontroerend beeld.
Met de afgietsels die ze maakt van handen, voeten, gezichten van haar familieleden maakt ze zich wijs dat ze hen behoud. ( 'Anatomie van de melancholie, 2008). Deze lichaamsdelen in was of klei gegoten ondergaan vervolgens een reële of denkbeeldige deformatie. Door bezig zijn aan die metamorfose ontstaat een bijzondere verhouding tussen haar en de persoon van wie zij zijn lichaam ‘geleend’ heeft.
Zo komt zij tot een eigen anatomie, een vereenvoudigde, een overzichtelijker anatomie.
De anatomie van een familie.

Convent Huyshove