A Private View is een onafhankelijk Belgisch filmproductiebedrijf dat wordt geleid door schrijver/producer Jean-Claude Van Rijckeghem en producer Dries Phlypo.
Jean-Claude was medeoprichter van het bedrijf in 1994. Hij is vertaler van opleiding en heeft ervaring als journalist. Hij werkte vier jaar voor distributeur Independent Films, waar hij de pers en promotie verzorgde voor Belgische films zoals TOTO LE HEROS en DAENS. Hij evolueerde tot schrijver/producer voor A Private View. Naast het schrijven van scenario’s schreef Jean-Claude vier romans en een stripreeks, telkens samen met Pat Van Beirs.
Producer Dries Phlypo heeft een achtergrond in cinemaprojectie, productiemanagement en uitvoerende productie. Dries was uitvoerend producent van een speelfilm van middellange duur en van een langspeelfilm voor hij A Private View vervoegde. Hij produceerde drie kortfilms waarvan er één (TANGHI ARGENTINI) genomineerd werd voor een Oscar en hij was uitvoerend producent van de films VERLENGD WEEKEND, MAN ZKT VROUW en AANRIJDING IN MOSCOU. Hij produceerde MEISJES en ADEM samen met Jean-Claude Van Rijckeghem.
In het begin lag de focus van A Private View op jeugdfilms. Alles begon met de kortfilm OKTOBERNACHT (1997) van Dany Deprez, over een jongen die kakkerlakken verzamelt op het dak van zijn flatgebouw en de langspeelfilm DE BAL (1999), opnieuw van Deprez, over een meisje die een magische voetbal krijgt van een zigeuner. DE BAL was een Belgisch/Nederlands/Duitse coproductie die steun ontving van Eurimages. Het was de openingsfilm van het jeugdluik van het Filmfestival van Berlijn in 1999 en werd vertoond op een groot aantal festivals. De film werd uitgebracht in Frankrijk als LE BALLON SORCIER door Gebeka en verkocht aan een groot aantal territoria. Drie jaar later produceerde A PRIVATE VIEW de derde film van Dany Deprez, SCIENCE FICTION: een thriller voor de jeugd over een jongen die vermoedt dat zijn afstandelijke ouders van een andere planeet komen. SCIENCE FICTION was opnieuw een internationale productie met Eurimages steun. Op het thuisfront werd de film enthousiast onthaald door pers en publiek. De film werd uitgebracht door A-Film in Nederland, door MFA in Duitsland en wereldwijd verkocht door NORDISK.
A PRIVATE VIEW produceert nog steeds jeugdfilms: ERIK OF HET KLEIN INSECTENBOEK (2005) naar Godfried Bomans, KNETTER (2006) van Martin Koolhoven, DUNYA en DESIE (2008) van Dana Nechushtan en IEP! (2010) van Rita Horst. Hiervoor werken ze meestal samen met producent LEMMING FILM in Nederland. Deze jeugdfilms werden internationaal verkocht door Delphis Films (Montréal) en uitgebracht in de Benelux door Independent Films en Jekino. De volgende samenwerking wordt EEN KLEINE KANS (2011) van Nicole van Kilsdonk, een Nederlands/Belgische coproductie die steun kreeg van Eurimages.
Sinds 2005 maakt A PRIVATE VIEW wat men ‘menselijke komedies’ kan noemen: originele verhalen over gewone mensen, verteld met drama en humor. Jean-Claude ontwikkelt of schrijft het script in samenwerking met andere auteurs en met de regisseur. De speelfilms van A Private View zijn verhalen die gestuwd worden vanuit de personages: menselijk, hedendaags, tragisch, grappig, erg specifiek maar toch – zo hopen we – universeel.
In 2005 produceerden we VERLENGD WEEKEND, geregisseerd door Hans Herbots en geschreven door Pierre De Clercq. VERLENGD WEEKEND draait rond twee wanhopige ontslagen arbeiders die hun voormalige baas homejacken in zijn luxueuze villa. MAN ZKT VROUW van Miel van Hoogenbemt vertelt het verhaal van een gepensioneerde schooldirecteur die zichzelf er niet toe kan brengen om zijn liefde te verklaren aan zijn veel jongere Roemeense huishoudster. AANRIJDING IN MOSCOU van Christophe Van Rompaey gaat over een bijna gescheiden moeder van drie die zich in een midlifecrisis bevindt en een knappe trucker met een duister verleden ontmoet. MEISJES van Geoffrey Enthoven vertelt het verhaal van een 70-jarige vrouw die een R&B band wil beginnen met haar stuurloze muzikale zoon. ADEM van Hans Van Nuffel volgt de levens van twee mucoviscidose patiënten die in het ziekenhuis wachten op hetzelfde paar longen. Deze vijf speelfilms waren grote bioscoophits in Vlaanderen. Ze verkochten telkens meer dan 100.000 tickets. AANRIJDING IN MOSCOU scoorde 200.000 tickets en ADEM meer dan 125.000.
AANRIJDING IN MOSCOU won 15 festivalprijzen, waaronder drie op de Semaine de la Critique in Cannes 2008. De film werd uitgebracht in een groot aantal territoria waaronder Frankrijk, Duitsland, Argentinië, Canada en de VS. MEISJES werd genomineerd voor de “best of the fest”-selectie op het Palm Springs Film Festival in 2010. ADEM verzamelde tot nu toe vijftien bekroningen, waaronder de Grand Prix des Amériques en de Oecumenische Jury Award in Montreal en de prijs voor beste scenario in Aubagne (Frankrijk). Sales agent Garance (Parijs) zorgt voor de internationale verkoop. ADEM werd uitgebracht in Canada en zal te zien zijn in Nederlandse en Franse zalen, respectievelijk in de zomer en de herfst van 2011.
We coproduceerden ook drie hedendaagse drama’s: MISS MONTIGNY (2007) van Miel van Hoogenbemt, FORMIDABLE (2008) van Dominique Standaert en LENA (2011) van Christophe Van Rompaey. In 2010 coproduceerden we NA WEWE van Ivan Goldschmidt, een ironische kortfilm over een fait divers tijdens de Burundese genocide van 1994. De film werd genomineerd voor een Oscar in de categorie ‘best live action short’ in 2011.
Momenteel ontwikkelen we VINCENT EN HET EINDE VAN DE WERELD, een project waarvoor we steun kregen van het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Mediaprogramma van de Europese Gemeenschap. VINCENT EN HET EINDE VAN DE WERELD zal worden geregisseerd door Christophe van Rompaey en is een komedie over een 17-jarige jongeman die van plan is zich van het leven te beroven als protest tegen de opwarming van de aarde. De opnamen zijn voorzien voor eind 2011/begin 2012.
We ontwikkelen verder BRASSERIE ROMANTIEK met regisseur Joël Vanhoebrouck (DUBBELLEVEN) en TROUW MET MIJ met regisseur Kadir Balci (TURQUAZE).
Binnen A PRIVATE VIEW is Grietje Lammertyn productiecoördinator, assisteert Tine Verbist de producenten en is Caroline Van Pamel verantwoordelijk voor de boekhouding.