Carte Blanche #2 — Lore Stessel

ma 01.04 - wo 31.07.2019

Kunstletters magazine

 

In ‘Carte Blanche’ krijgt een kunstenaar vrij spel in KUNSTLETTERS, het driemaandelijks tijdschrift van Kunstwerkt. BLANCO duikt geregeld op met projecten waarin het kunstenaars vraagt te reageren op een 'lege zone'. Deze keer vormen 2 lege vellen papier en een carte blanche het speelveld. De kunstenaars worden geselecteerd i.s.m. de partners binnen de Vlaamse koepel van atelierorganisaties UFO: NUCLEO uit Gent, Studio Start uit Antwerpen, Cas-co uit Leuven, Vonk uit Hasselt/Genk en De Tank van het Entrepot uit Brugge.

 
in dit nummer
LORE STESSEL (via Cas-co, Leuven)
lorestessel.com

MX #06, 2018
Gelatin -silver emulsion applied on canvas, 110 x 140 cm, from a gelatine-silver negative, 4,5 cm x 6 cm

LORE: ‘Mijn werk voltrekt zich in het proces van aantrekken en afstoten tussen fotografie en schilderkunst waarbij het ene medium onmisbaar is voor het andere.

Sinds 2013 werk ik samen met dansers, experts in lichaamsexpressie. Door dans te fotograferen ontstaat een verstild beeld, een moment dat tijdens een performance voorbij is voordat je er erg in hebt. Er ontstaat ruimte voor iets nieuws. Ik maak mijn eigen stille choreografie met het lichaam door haar zwaartekracht en flexibiliteit vast te leggen.

Voor mijn recentste beelden werkte ik samen met Butoh dansers Espartaco Martinez (MX) en Sakiko Yokoo (J) in Mexico, Juni 2018." ‘

*

Stessel ontwikkelt haar foto’s analoog en schildert in de donkere kamer de lichtgevoelige emulsie op canvas. Ze stuurt wat al dan niet zichtbaar zal zijn, maar de complexe techniek zorgt voor onvoorziene omstandigheden zoals vlekken, verkleuringen en textuur. Er ontstaat een spannende confrontatie tussen de techniek en haar tussenkomst. Ondanks het fotografische proces, leunt haar arbeidsintensieve en fysieke werkwijze, veelal op lichaamsformaat, dicht aan bij een schilder. Het voelt alsof ze de dans voortzet op haar doeken en de kijker betrekt bij de kracht van beweging en de schoonheid van subtiele handelingen.
— extract tekst: Indra devriendt 2019)

|

MX #06, 2018 - © Lore Stessel